donderdag 2 december 2010

2. Werkwijze

Plan van aanpak: wat gaan we doen?

 
1. Eerst een vraagje vooraf: Hoe gelukkig voel jij je nu in de klas op een schaal van 1 tot 10?
We komen hier later op terug (zie besluit)!
2. Je kijkt eerst naar de internet-links bij de bronnen om wat meer te weten te komen over je eigen sterktes, je kwaliteiten of met andere woorden: de dingen waar jij goed in bent.
3. Copieer de antwoorden in een Word-document, zodat je er later nog eens naar terug kan kijken. Sla het Word-document op en gebruik als titel jouw naam.
4. Verder kan je nog wat meer lezen over kwaliteiten en over zelfwaardering.
5. Jouw leerkracht vertelt je wie jij zal mogen interviewen.
6. Je gaat naar deze persoon toe en je stelt hem of haar de volgende vragen:
  • Hoe zou jouw beste vriend/vriendin jou beschrijven?
  • Wat zijn jouw drie positieve eigenschappen/kwaliteiten?
  • Wat doe jij graag in je vrije tijd? Welke hobby's heb je?
  • Wat zijn belangrijke waarden in jouw leven? Wat vind jij belangrijk?
  • Welk moment van de dag vind jij het leuktste?
  • Welk vak vind jij het leukste?
  • Wie is jouw favoriete leerkracht?
  • Wat is jouw grootste droom? Wat wil je graag ooit nog eens gedaan hebben?
  • Wat weet de klas nog niet van jou en wil je toch graag vertellen?
7. Nadien beantwoord jij de vragen die jouw klasgenoot aan jou stelt. Het kan natuurlijk zijn dat stap 6 en 7 omgekeerd zijn (jij antwoordt dan eerst op de vragen en daarna doe jij het interview bij jouw klasgenoot)! 
8. De antwoorden op deze vragen verwerk je in een collage in een Word- of Powerpoint-document.
Zorg dat de titel "Positief paspoort van (voornaam en naam)" er ook op staat. Je mag ook prenten, figuren of kleuren gebruiken om iets uit te beelden. 
9. Je schrijft een verslag van één A4-pagina met daarin de informatie die je hebt gevonden over jouw klasgenoot. Schrijf in correct Nederlands.
10. Als iedereen zijn "Positief paspoort" klaar heeft, worden de resultaten voorgesteld aan de hele klas. Eigenlijk vertel je dus aan de anderen wat er zo speciaal is aan de klasgenoot die je hebt ondervraagd. 
11. Hang de Positieve paspoorten op in de klas of in de gang. Je mag trots zijn op jouw klas, want er zit echt veel talent in! 


Hieronder zie je een voorbeeld van een Positief Paspoort. Een vriend heeft dit voor mij gemaakt. Ik ben er heel tevreden mee, maar jullie mogen er nog wat meer positieve woorden en andere interessante weetjes op zetten!