donderdag 2 december 2010

6. Leerkracht

Titel: Schattenjacht

Onderwerp: Positief paspoort ontwerpen om sterktes te waarderen en daarmee een gevoel van zelfwaardering te bevorderen

Doelgroep: Eerste graad secundair onderwijs (A- of B-stroom)

Leergebieden:
- Gezondheidsbevordering
- ICT
- Nederlands: schrijven en spreken
- Beeldopvoeding
- Sociale vaardigheden: samenwerken

Uitvoering door: 2 leerlingen

Tijdsinvestering:  3 x 50 min (+ huiswerkopdracht: 1u.)
- 1 lesuur webquest en bronnen onderzoeken
- 1 lesuur interview doen en collage maken

-  huiswerkopdracht: 1 A4-verslag schrijven over het interview
- 1 lesuur presentaties collages en nabespreking (kringgesprek)


Resultaat: Positieve paspoorten die gebruikt kunnen worden om een positief zelfwaardegevoel te promoten + een schriftelijk verslag van een interview

Leerdoelen:
- in duo samenwerken
- een gevoel van zelfwaardering bevorderen
- een collage ontwerpen met juiste informatie
- een schriftelijk verslag maken van een gesprek
- een eigen werkstuk voorstellen in groep

Vakoverschrijdende eindterm "sociale vaardigheden":

- leerlingen oefenen zich in relatievormen die ze minder goed beheersen, hier: zich als persoon present stellen en respect en waardering uitdrukken voor anderen
- leerlingen uiten hun zelfwaardegevoel en opvattingen
- leerlingen worden zich bewust van en houden rekening met (on)gewenste effecten in een interactie (nl. het werken aan sterktes bevordert de zelfwaardering en samenwerking)
- leerlingen oefenen zich in elementen van het communicatieve proces die ze minder goed beheersen, nl. actief luisteren en samenvatten
- leerlingen passen belangrijke elementen van overleg en gezamenlijke probleemoplossing toe
 

Vakoverschrijdende eindterm "leren leren":

- leerlingen kunnen diverse informatiebronnen en -kanalen kritisch kiezen en raadplegen met het oog op te bereiken doelen
- leerlingen kunnen een realistische werk- en tijdsplanning op korter termijn maken
- leerlingen kunnen hun leerproces beoordelen op doelgerichtheid en zonodig aanpassen
- leerlingen kunnen uit leerervaringen conclusies trekken voor een nieuwe leertaak
- leerlingen kunnen hun eigen interesses, capaciteiten en waarden verwoorden
- leren een positief zelfbeeld ontwikkelen op basis van betrouwbare gegevens


Webquestmaker: Els Verheyen